Wednesday, February 29, 2012

Dr Seri Rais Yatim tak patut batalkan konsert Erykah

Diorang tunggu saja apa keputusan yang akan dibuat oleh  Datuk Seri Dr. Rais Yatim. Kalau tak batal mampos kena bantai , batal pun kena bantai juga. ha ha ha  susah  nak hidup sekarang ni, apabila ada orang yang  bercita cita mahu berkuasa sampai halalkan apa juga cara , Mereka ini tak takut dah neraka.

 

Padahal manusia diciptakam oleh Allah dengan akal and pikiran dengan tujuan menjadi pemimpin atas kaumnya di bumi ini. tentunya dengan akhlak yang baik and bukan menurut hawa nafsu saja. Datuk Seri betul dah tuh ....peduli apa ngan mereka juak juak pembangkang ni. Mereka ni halalkan yang kita haramkan walaupun haram dan haramkan yang kita halalkan walaupun halal.  Kuasa dan tanggungjawab di tangan Dato' Seri........  Mapos pie lah kat diorang ni.

Keputusan batal konsert Erykah disokong Kabinet: Rais

29/02/2012 5:02pm

KUALA LUMPUR 29 Feb. - Tindakan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan membatalkan konsert penyanyi wanita Amerika Syarikat, Erykah Badu, yang sepatutnya berlangsungnya malam ini, mendapat sokongan Jemaah Menteri.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, beliau telah membentangkan perkara itu dalam mesyuarat Kabinet hari ini berhubung pembatalan konsert daripada segi keselamatan dan kepentingan untuk menghormati agama, bangsa dan budaya sosial yang wujud di Malaysia.

"Sekiranya konsert ini diadakan juga, menurut Polis Diraja Malaysia, berkemungkinan berlaku pelbagai perkembangan yang boleh mencetuskan keghairahan sosial, dan perkelahian mungkin berlaku disebabkan hal-hal yang berhubung dengan agama seperti di tempat lain di dunia yang mencetuskan keghairahan di luar dugaan atau tidak dapat dikawal.

"Alasan yang teguh dari segi maruah agama, bangsa dan maruah kerajaan sendiri terpaksa diambil kira selain daripada perkara yang berkaitan dengan keselamatan,” katanya kepada pemberita di sini hari ini. - BERNAMA

GAMBAR BADRULAMIN CEDERA TERUK DIPUKUL 20 LELAKI

Pegawai peribadi Wan Azizah cedera teruk dan kemudian lari dari hospital tengah malam , baru dipukul 2 orang saja. Badrul kena pukul dengan 20 orang tapi masih sihat walafiat. Huh lama tuh dipukul lebih dari 20 minit. Tak kan lah  jika isteri di sontot oleh Badrul SAMSENG 20 ORANG PUKUL BADRUL ala  ala manja dan ala ala pondan, ala ala pukul cam tuh.... boleh ha ha ha .

HEBAT ITU 20 ORANG PUKUL ALA ALA MANJA,  TENGUK BAGAIMANA  BADRUL MASIH MAMPU TERSENYUM , FIKIRLAH SENDIRI.


Al Fayed ini pun dipukul oleh beberapa orang aja sampi tersumbat  lubang idung dia ha ha ha ha ha... sepatutnya Badrul macam ini..
Ustaz ini kelihatan selamba, tidak cedera, tidak dimasukkan ke hospital dan boleh pula berbalas sms dengan rakan-rakan PKR nya pada malam kejadian.

Gamaknya kalau dibelasah 20 orang lelaki, mahu terus ke hospital, kalau tidak langsung ke kubur. nak tipu pun agak agak lah.

Konspirasi PKR jatuhkan Badrul Amin Punahsihat agama MB Selangor

punahsihat agama menteri besar
Punahsihat ekonomi Selangor
Apabila punahsihat agama kepada menteri besar , Badrulamin ditangkap dan di belasah kerana cubaan berkhalwat atau  telah pun berkhalwat dia diarah bercuti ketika  siasatan sedang dijalankan oleh Khalid  Gagap menteri Besar Selangor. Kenapa pula  Khalid  gagap memberikan cuti kepada punahsihat agama  PKR ini.

Bila Anwar dituduh meliwat kenapa dia tidak di nasihatkan untuk bercuti sementara siasatan sedang dijalankan , malahan beliau mahu diangkat pula menjadi Perdana Menteri. Mana undang undang yang PKR amalkan ini ada beza antara dua pemimpin ini.

 Jika MB punya Punahsihat agama macam Badrul ini tidak hairanlah kita kenapa pusat persundalan di Selangor ibarat cendawan tumbuh selepas hujan, rupanya sebab Menteri Besar sendiri dinasihatkan oleh orang yang imannya senipis kulit bawang.

Walaupun banyak dikaitkan dengan Exco asal DAP sebagai punca, rupanya Menteri Besar pun ada ‘saham’ juga.

Menteri Besar sekarang turut memikul portfolio agama Islam yang mana dia sendiri punya punahsihat yang tak sihat. harap harap pusat karaoke dan ruymah rumah urut tidak dijadikan oleh punahsihat agama MB ini sebagai tempat kaunseling bagi mereka yang punya masalah dengan suami.

Desas desus  yang boleh dipercayai pula berkata ,  ada perancangan rapi yang dilakukan oleh puak PKR Selangor yang sebenarnya mahu menjatuhkan  Punahsihat agama MB ini dan sebab itulah dia ditangkap dan UMNO akan dijadikan kambing hitam.Itulah sebab sebaik saja ditangkap dan dituduh dia dinasihatkan supaya bercuti.


Tuesday, February 28, 2012

Panas !!!! Video ustaz Bad di tangkap oleh suami kekasih dan di belasah - Tayangan hanya 2 jam sahaja

Nak nasihatkan bini orang , Bini sendiri di terajang dan di pukul sampai buat laporan polis , buruk perangan Ostat OPKR ni

Ostat Badrul Amin kata dia  nak bagi nasihat kepada isteri Fadhil.suruh datang hotel pukul 3 pagi.dalam penafiannya pula dia kata dia nak dapat kan bilik untuk perempuan ini. Sempat ke dia nak dapatkan bilik untuk perempuan ini sebab dah kena belasah dengan suami perempaun ini. Tentu lama dah kat bilik sehingga  sempat  suami  perempuan itu sampai dan belasah Badrul.

Badrul nak nasihat perempuan itu , baiknya Ostat ini. Bini dia sendiri pun dia belasah dia nak nasihat bini orang. Ko siap pukuil bini ko yang halal dan nak nasihat bini orang. Patut ke , tak patut ke dia kena belasah. Tenguk laporan polis yang dibuat oleh isteri Ostat PKR ini.

Lelaki nak terkam Nurul Izah pemuda UMNO Lembah Pantai ?

Lelaki berbaju T merah yang dikatkan menerkam  Nurul Izah ini memang nak terkam Nurul Izah atau pun disuruh terkam untuk di jadikan satu lagi berita sensasi kononnya orang UMNO jahat dan samseng. Harap harap juga berita ini boleh menutup kesah khalwat  Ostat PKR yang  nek duduk atas perut bini orang  di Kuantan Pahang pukul 3 pagi. Bestnya semua PKR buat  UMNO jadi mangsa.

Tiba tiba saja kuar cerita  Nurul Izah nak di terkam, selama ini kenapa tak ada orang yang nak terkam. Tak payah lah nak menipu ., anak bapak mak sama saja. Agak agak  lelaki itu  orang mana  Nurul, Pemuda UMNO Lembah Pantai ke?????? porahhhhh penipu.
PETALING JAYA: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar pada Isnin memfailkan laporan polis berhubung dakwaan cuba diserang oleh seorang individu yang dipercayai penyokong Umno pada satu ceramah di Pahang lewat malam Ahad.
Menerusi laporan polis yang dibuat di Balai Polis Damansara, Nurul Izzah menyatakan bahawa beliau diterkam seorang lelaki berbadan besar ketika sedang menyampaikan ceramah di sebuah gerai makan di Felda Lepar Hilir, Paya Besar.
Bagaimanapun lelaki berkenaan berjaya dihalang oleh penyokong pembangkang yang berada berdekatan dengan kedudukan Nurul Izzah sedang berceramah.
"Secara tiba-tiba seorang lelaki berbadan agak besar memakai kemeja-t merah meluru ke arah saya seakan hendak memukul saya.
"Saya bernasib baik kerana pelaku tersebut ditepis oleh salah seorang penyokong yang berdekatan dengan saya," katanya menerusi laporan polis berkenaan.

DATO" SAHAK CERITA PASAL ANUNYA DALAM KAIN SEJUK BILA NAIK KAPAL TERBANG

Lagi kesah perangai Ketua Bahagian UMNO Seremban yang memualkan dan menjijikkan dan di mana saja beliau berucap , pastinya beliau akan meneyelitkan unsur unsur lucah dalam ucapan beliau. Jika sebelum ini sebuah blog Ciliapi.blogspot.com ada membuat laporan mengenai Sahak berucap dengan kata kata lucah di hadapan Shahrizat ketua wanita UMNO Malaysia kali ini beliau juga membuat ucapan dengan bermegah dengan menceritakan pasal air cond masuk dalam kain beliau dan menyejuk kan anu nya di hadapan janda janda , wanita wanita dan kanak kanak . cuba baca kilk sini

Monday, February 27, 2012

Ostaz Badrul Ajak Saya Ke Bilik Untuk Sesi Kaunseling Sulit" - Pengakuan Zatiwani - Nak duduk atas perut lah tuh

Seperti biasa pembangkang akan menuduh UMNO lagi sebagai dalang apabila mereka terkantoi dalam cubaan duduk atas perut bini orang dan cuba memberikan kaunseling kononnya  pada pukul 3 pagi di bilik hotel sambil pakai towel.

UMNO apakah jadah nak berkonspirasi kenakan  Ostat yang tidak ada klass ini , kalau UMNO dan bloggers bloggers  dan suami  si wanita itu si Faizal mahu buat kenapa UMNO tidak buat  kepada  Menteri Besar si Khalid gagap dengan si Fikah anak dara tua yang intim dengan Khalid Ibrahim itu.

Senang aja dia nak  tuduh UMNO klik sini . menurut papagomo pula "Ostaz Badrul Ajak Saya Ke Bilik Untuk Sesi Kaunseling Sulit" - Pengakuan Zatiwani

 Nak pusing kat mana lagi, apa lagi nak  tipu apa lagi nak cover line, kalau dah bini orang ni berat sikit lah ustaz , anak dara atau janda ok lah juga , baru aja Ostat kawin kan tak cukup lagi ke. Ha kena balun sebab nak duduk atas perut bini orang opun nak tuduh UMNO lagi.



Tiada Keadilan jika membabitkan Kemungkaran Pemimpin Keadilan - MANA WANITA INI TAHU NO BILIK DAN HOTEL BADRUL??

Malangnya sesiapa yang punyai anak diliwat atau punya isteri di suntut oleh pemimpin Keadilan kerana anda tidak akan mendapat keadilan dan anda pula akan menjadi mangsa dituduh bagi mempertahankan perbuatan yang tidak bermoral oleh pemimpin Pakatan Rakyat ini.

Mereka akan memkasa penyokong mereka membenci mangsa dan seolah olah yang menajdi mangsa adalah orang yag jahat dan yang melakukan adalah orang yang baik tidak bersalah. Hari ini Anwar juga mempertahankan Badrul Hisham.

Walaupun mereka ini memimpin parti Keadilan tetapi tidak ada keadilan dalam parti ini jika membabitkan kesalahan yang dilakukan oleh pemimpin mereka.

Hari ini jabatan Agama Islam Pahang pula menjadi sasaran dan mangsa setelah Jabatan Agama Islam Selangor menjadi mangsa sebelum ini kerana menjalankan dan memikul tanggungjawab bagi menjaga syiar Islam. Pemimpin PR kini manjatuhkan kembali hukuman kepada JAIP yang kononnya bertindak salah menangkap Badrul Amin. Menurut Badrul Amin beliau terperanjat kerana rakan wanitanya yang punya masalah datang ke biliknya.

Badrul perlu ingat , jika bukan Badrul yang memberikan nombor bilik dan hotel mana Badrul menginap , boleh ke teman wanita Badrul ini datang bertemu dengan nya. Sebenarnya hubungan Badrul dengan wanita ini terlalu intim , jika tidak mana wanita ini tahu Badrul berada di Kuantan dan menginap di bilik dan hotel mana. Fikirkan lah...

HOT NEWS !!! FACEBOOKER PAKATAN HARAM KANTOI !!! ZAHID HAMIDI BERUCAP DI NEGARA ISRAEL ???

facebooker Pakatan Haram dah tak ada idea ker ??? sebelum ini kata kapal israel berlabuh kat pelabuhan klang.lepas kantoi,kata zimm pulak.Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi turut jadi sasaran.cuba anda fikir,rakyat malaysia boleh pergi israel ker ??? ada ker dalam passport menyatakan israel negara yang boleh kita pergi ???



LIHAT GAMBAR DI BAWAH


Ini Posting Awal Facebooker Pakatan Haram Yang Tunjuk Berani Kononnya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Berucap !!!



Sham Abdan,seorang facebooker telah berjaya kantoi kan penyebar fitnah pakatan haram.terima kasih kepada sham abdan !!!

SAYA BAGI PULA JAWAPAN SEBENAR ADAKAH GAMBAR DATUK SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI SUPER IMPOSED ATAU TIDAK !!!

Anda lihat gambar di atas bahagian leher,perghh nampak sangat yer super impose nya.dari situ dah nampak kantoi.takkan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pakai baju yang sama ??? takkan lah kita nak pakai baju sama dengan orang lain ??? muahahaha....
ANDA NAK TAHU GAMBAR ASAL EHUD BARAK DARI MANA ???

KLIK DI SINI

UNTUK SELANJUTNYA



ADAKAH GAMBAR DI ATAS SUPER IMPOSE ???

BILA NAK JAWAB GAMBAR NI ANWAR ???

IF YOU WANT TO FUCK WITH ME !!!

FUCK WITH THE BEST !!!

OPSS SILAP !!!

TU TAGLINE PAPAGOMO !!!

NI TAGLINE SAYA !!!

IF YOU WANT TO FUCK THE RAKYAT !!!

DON'T USE SUPER IMPOSE !!!

MUAHAHAHAHAHA.....

RENUNG-RENUNGKAN

Sunday, February 26, 2012

Tenguk ini Anak kecil di dera untuk ubat kelesuan hati

haramjadah PKR : Kes Khalwat Badrul Dengan Ipar ? Taktik Pakatan Divert Isu Penubuhan Kedutaan Israel !

Tiba-tiba, kes khalwat Badrul Amin ni meletup bagai BOM ATOM. Isu ni disambut baik oleh semua blogger PRO BN/UMNO termasuk portal-portal media termasuk la aku sekali terlibat.

Sepanjang malam aku monitor isu ni, semua dan tiada yang ketinggalan mainkan isu ni. Lama juga aku berfikir, macam mana impak berita ni berjaya dalam 1 malam. Agak musyhkil la juga.
Isu yang paling panas sebelum isu khalwat ni adalah isu Anwar yang menyokong Israel, Anwar punca dagangan Malaysia-Israel 1996, kes Isu Pasir Selangor, Bayan Mutiara, Undersea Tunnel dan kacau bilau PAS Kedah.
Bila aku teliti semula momentum ni, ianya seolah cuba nak tenggelamkan issue yang ada yang mana lebih penting dari isu khalwat.
Hampir tenggelam isu pejabat kedutaan Israel di Malaysia. Eh, dengar cerita Badrul Amin dan pasangan khalwatnya ada hubungan IPAR. Ye ke ? Ipar pun nak tibai juga ke ???
Ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Petaling Jaya dekat sini boleh dianggap sebagai kedutaan tidak rasmi bagi Israel selagi Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menarik balik kenyataannya menyokong sebarang usaha menjaga keselamatan negara itu.

Naib Pengerusi Unit Pidato Pemuda Barisan Nasional (BN), Arman Azha berkata, ibu pejabat parti itu akan terus dilabel sedemikian sekiranya Anwar selaku Penasihat PKR tidak memohon maaf secara terbuka ekoran kenyataannya itu pada akhir Januari lalu.

"Anwar perlu segera memohon maaf dan tarik balik kenyataannya itu jika tidak mahu terus dilabel seperti itu.

"Beliau bukan sahaja perlu memohon maaf kepada UMNO serta sesetengah pihak yang tidak setuju dengan kenyataannya itu, tetapi juga kepada seluruh rakyat yang marah dengan tindakannya itu.

"Anwar boleh membuat sebarang kenyataan selagi ia tidak menggugat hubungan baik Malaysia dengan negara Islam lain. Namun, tindakannya menyokong negara yang melakukan kekejaman terhadap rakyat Palestin, itu bukan sepatutnya," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada kempen mengumpul tandatangan sebagai membantah tindakan Anwar itu di perkarangan kompleks beli-belah Sogo di sini hari ini.

Kempen anjuran Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM) serta beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu menyaksikan lebih 200 tandatangan berjaya dikumpul dalam tempoh kurang sejam.

Beberapa pelancong asing dan masyarakat pelbagai kaum turut menurunkan tandatangan mereka sebagai sokongan terhadap usaha mendesak Anwar menarik balik kenyataan yang dibuat dalam satu wawancara bersama The Wall Street Journal (WSJ).

Sementara itu, Presiden PVTM, Mohd. Ali Baharom berkata, kenyataan tersebut bukan sahaja menyinggung perasaan masyarakat, malah turut menyebabkan bekas anggota tentera rasa terkilan dan terhina.

"Kami sebagai bekas tentera dan komando amat kecewa dengan tindakan itu kerana kami memahami kesengsaraan rakyat Palestin selama ini akibat kezaliman rejim Yahudi itu," katanya.

Tambah Mohd. Ali, kain rentang tandatangan itu akan diserahkan kepada kepimpinan Pas minggu depan untuk membuktikan rasa tidak puas hati di kalangan masyarakat terhadap Anwar.

"Ia sebagai memberi kesedaran kepada Pas agar tidak menyokong segala tindak-tanduk yang dilakukan rakan sekutu mereka terutama Anwar," katanya. - Utusan
Apakah kita bakal lihat secara rasmi Israel buka pejabat kedutaan di Putrajaya jika Pakatan Haram Jadah memerintah ???
Fikir lah rakyat Malaysia, mahukah tanah bertuah ini ditakluk Israel seperti Palestine ? Mahukah kuburan kita di kencing anak cucu kita kerana tidak berjaya pertahan bumi Tanah Melayu bertuah ini ???

Sumber: KitaGempur.Com

Pemimpin pembangkang Biasa dah nyontot bini orang


Kalau dah Mat Sabu terang terang dalam bilik dengan bini kawan sendiri pun boleh lepas kenapa  orang lain yang  menyertai Pembangkang tak boleh buat sebab merka boleh juga menghalalkan  segala perbuatan haram ini dengan  adanya Nabi dan ulamak haramjadah yang boleh halalkan  yang haram. Cuba Cer cuba cer sikit...............

Hari ini Badrul nak nafikan pula samalah macam  Nuar nafi video yang terang terang gambar dia, nak harapkan  Kak Jah tak yah lah , anak dia Nurul Izah pun boleh pertahankan papa jahatnya  . PR buat apa saja lah hari ini semua nya akan jadi halal. Kalau tak caya gi lah nonggeng sepan Nuar dan lepas tuh gi report dia akan kata konspirasi. Ulamak haramjadah akan halalakan.

Heran pemimpin Paktan Rakyat ini lain pula selera tajam mereka ini, lubang kunyit , bini kawan yang menjadi kegemaran mereka. Yang hairan wanita PR ini pula , pemimpin kawan laki , dan mat jambu ni juga sukakan pemimpin  yang luar tabie. Yang hairan ramai jumud jumud yang masih mempercayai Ostaz  nafsu besar ini yang hanya berselindung di sebalik ketayap.

Badrul ini tak cukup ke satu bini. Dah kena belasah baru tahu dunia  ini besra tau kecil , langit ini tinggi atau rendah.

Sahak Carut suka carut depan wanita memalukan UMNO !!!

Aku tak faham kenapa setiap ceramah yang dianjurkan oleh ketua bahagian Seremban  Dato Sahak mesti dia menyindir kepimpinan  MB dan tentu sekali dia highlight Dato' Shaziman , Dato' Isa , Dato' Zakaria Nordin , Dato Hasan , Dato Rais Yatim yang kononnya mereka ini tak suka MB Negeri Sembilan.

Bila perhubungan UMNO  buat program Dato' Sahak mesti nak curi dan "hijack" pemimpin tertingi berkenaan bukan apa sebab nak tunjuk kononnya dia ini rapat dengan PM. Yang syok baru baru ini ketika lawatan PM  ke Seremban , dia nak "hijack" PM kononnya dia rapat ngan PM. Khemah semua dah di pasang dan dah di war war kan kepada umum. Kembang kembang idung dan bontot Sahak ini. Katanya pada hari berkenaan dia akan pakai  kain, identiti baru hebat  Dato' Sahak. Macam dia kata ngan Sharizat baru baru ini , dia pergi Sarawak naik kapalterbang pakai kain , masuk angin dan  terasa sejuk si anu nya kena angin sebab pakai kain. Sharizat pun jawab dalam ucapan balas, ha sekarang Dato' Sahak tahu kenapa wanita pakai kain sebab sejuk Ipap nya bila masuk angin. Jadi  sesi cerita lucah pula  program yang di anjurkan oleh Dato' Sahak baru baru ini ketika dia "Hijack" Sharizat. 

Sharizat yang desprate terpaksa terima lah pelawaan Dato' Sahak ini, konionya  harimau betina bertemu dengan rimau jantan. Kak Jat kata , jika dia tak kawin lagi masa  Sahak  mula mula ditemui tentu dia dah couple ngan Sahak sebab chair dia dengar Sahak berucap. Huh program syok sendiri. Dua bas ahli wanita luar di angkut dan yang lain semua orang luar. Mana orang tempatan Sahak Wei..... jawab Sahak. Jangan lah banyak menipu Sahak wei dalam ucapan kamu sebab saya ke sana mendengar ucapan Dato' adalah kerana ada ura ura tersebar mengatakan bahawa ada orang Dato' nak tarik Dato' turun jika banyak sangat ucapan yang menipu. (Orang Dato') Tapi malam itu  banyak pula ucapan mencarut sebab banyak wanita dan yang hadir ketua wanita UMNO kebangsaan den Negeri. Mulai hari ini boleh lah digelar Sahak sebagai "Sahak Carut."

Tak yah lah Sahak nak gelembong yang kononnya  ko ini adalah orang kuta dan kepercayaan Najib , percaya lah ko dah tua. Kalau nama ko tak naik macam mana, nak sabotaj UMNO lagi ke??????

Apa kata suami pasangan khalwat Badrul Hisham ??

NAK KATA APA LAGI , NASI DAH JADI BUBUR, BAIK PUNYA AYAT AKHIRNYA JAM 3 PAGI TERPERANGKAP DI SWISS GARDEN. BUATA PA BINI ORANG DENGAN USTAZ BUAYA DALAM BILIK HOTEL BERKENAAN???

Saturday, February 25, 2012

Terkini : Identiti Pasangan Khalwat Ustaz Badrol Amin Berstatus Isteri Orang!



Sebentar tadi dikejutkan dengan berita Ustaz Badrol Amin ditahan berkhalwat - terkini maklumat yang diterima mengatakan pasangan khalwat Badrol Amin adalah wanita bernama Zitawani yang bertugas sebagai juruteknik di Kolej Komuniti Rompin yang mana masih berstatus isteri orang.

Suami wanita tersebut bernama Fazli Pungut.

Update menyusul...
http://networkedblogs.com/upR3R  DARI BLOG DOUBLE Y

Dato' Sahak diminta meminta maaf kepada Sharizat dan wanita dan anak anak kerana melakukan perkara lucah

Saya banyak mendengar pasal Dato' Sahak ini yang di katakan sebagai pelawak dan badut yang kini menjadi libiliti kepada UMNO Negeri Sembilan, Beliau selalu menggangap dirinya adalah yang terbaik dan hampir kesemua Menteri Besar Negeri Sembilan pernah di musuhinya sebelum ini.

Saya dan beberapa rakan rakan bloggers , Ciliapi bloggers , Bloggers politik Negeri Sembilan dan Mael Pengerang baru baru ini sempat ke program yang dianjurkan oleh Dato' Ishak  di mana beliau sempat "hijack" Dato' Shahrizat , ketua wanita UMNO sempena lawatan beliau ke Negeri Sembilan. Program di adakan di kg Jiboi.

Bagi saya program ini hanyalah merupakan program syok sendiri di mana Uji Rashid dan Hail Amir telah dipanggil untuk menghiburkan tetamu yang mana ianya bukan lah sebenarnya tetamu tempatan tetapi adalah tetamu jemputan yang datangkan sebanyak dua bas.

Dalam ucapan Tok Sahak, biasalah puji diri sendiri, kononnya dia datang lambat kerana ramai orang dipejabatnya untuk menyelesaikan masalah. Dia mengakui dirinya singa jantan dan Sharizat singa betina. Sindiran kepada MB itu biasalah semua orang tahu. katanya kononnya MB tidak memberikan jamuan makan malam kepada ketua wanita , jadi dialah yang memberikan jamuan makan malam kepada ketua wanita. Katanya Shaziman ,Rais Yatim ,Zakria Nordin sampaikan slaam kerana di Mekah, Dato' Hasan dan Isan Samad semuanya krim salam katanya.Kononnya semua ini berpihak kepada nya.

Ucapan Dato' Sahak langsung tak bderkualiti, mencarut depan ahli wanita dan anak anak kecil dan sunguh memalukan. Selaku seorang bloggers anak tempatan , saya meminta dan berharap agar Dato' Sahak memohion maaf kepada kaum ewanita , ibu tunggal dan juga anak anak serta isteri isteri orang kerana Dato' Sahak telah beraksi secara lucah dihadapan mereka.

Dato' tak ada anak , tak ada isteri ke??? Apa rasa Dato' kalau orang bercakap secara lucah seperti yang Dato' cakap ini. Dato' ini pemimpin jenis apa ? Saya harap Dato' Najib akan melihat video ini kerana ianya sungguh jijik dan memalukan dan selaku bloggers UMNO saya patut menegur perkara ini agar tidak berlaku lagi.sila layari http://www.ciliapi.blogspot.com

Friday, February 24, 2012

KHALID GEREJA - YOU SHUT UP !!!!

Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Khalid Samad hari ini mendesak bekas exco negeri Datuk Hasan Ali menjelaskan sama ada benar dakwaan NGO barunya Jalur Tiga (JATI) ditaja dua syarikat besar.

generation 709 220711 khalid samadSambil menafikan membuat tuduhan, Khalid (kiri) yang juga anggota parlimen Shah Alam berkata, beliau melontarkan perkara itu supaya Hasan dapat menafikannya, jika tidak benar.

Khalid mengutarakan kemungkinan syarikat-syarikat itu akan mendapat faedah kewangan sekiranya BN berjaya menawan Selangor dalam pilihan raya depan.

Hasan sebelum ini menubuhkan JATI untuk memperjuangkan Islam, Melayu dan Raja-raja atau apa yang digelarnya sebagai IMR.

KENAPA KHALID SIBUK SIAPA YANG TAJA, KHALID  SUDAH TAK ADA MODAL KE? ASALKAN ORANG TUBUH SESUATU DAN TIDAK BERSAMA PAS SAJA MULA LAH MAMAT KEPARAT LAKNATULLAH YANG MENYOKONG MURTAD INI  MAHU MENUDUH UMNO YANG SPONSER. ORANG DAH TAK NAK SOKONG PAS YANG KARUT MARUT ITU LAH KHALID  GEREJA. KORANG DAH TERSESAT JAUH DARI PERJUANGAN ISLAM.

KHALID TAK PERLU LAH NAK TANYA HASAN AL;I SIAPA YANG SPONSER ,  HASAN ALI BOLEH LAKUKAN  TAK MACAM KO KHALID YANG BANYAK BERGANTUNG KEPADA AL JUBURI.

Thursday, February 23, 2012

Islamkah PAS ???

SIAPA PRESIDEN PAS YANG PERTAMA?

Haji Ahmad Fuad telah dipilih sebagai Yang Dipertua PAS yang pertama. Beliau merupakan seorang tokoh ulama yang berasal dari Terengganu dan pernah belajar di sekolah agama rakyat Ma'ahad Ehya al-Syarif di Gunung Semanggol. Semasa di sana, Haji Ahmad Fuad Hassan banyak menyumbangkan tulisannya dalam akhbar-akhbar Melayu mengenai kemunduran orang Melayu dan kecetekan pengetahuan agama di kalangan umat Islam. Beliau pernah mencadangkan betapa pentingnya sebuah'kesatuan ulama' atau sebuah 'Parti Islam Tanah Melayu' ditubuhkan bagi menyatukan ulama dan umat Islam untuk membangunkan agama, ummah dan tanah air.

BAGAIMANA PAS BERKEMBANG SEBAGAI ORGANISASI POLITIK?

Sebagai sebuah organisasi politik PAS telah menggariskan empat objektif perjuangan yang utama. Pertama, untuk mewujudkan satu ikatan persaudaraan !slam untuk membentuk satu tenaga koiektif bagi menyelenggarakan semua tuntutan agama Islam dan politik demokrasi. Kedua, menumpukan usaha dan tenaga untuk menyatukan perlembagaan pentadbiran agama seluruh Tanah Melayu. Ketiga, memelihara dan mempertahankan hak, kepentingan, maruah agama dan umat Islam. Keempat, bekerjasama dengan organisasi-organisasi politik lain yang prinsip dan matlamatnya tidak bertentangan dengan ajaran Islam untuk mencapai demokrasi, keadilan sosial dan kemanusiaan.


BILA CAWANGAN PERTAMA PAS DITUBUHKAN?

Cawangan PAS yang pertama ditubuhkan di Pulau Pinang pada 9 Mac 1952 diikuti dengan penubuhan cawangan di Perak pada 10 April 1952 sebelum melebarkan sayapnya ke Perlis pada 2 Mei 1952, Selangor pada 13 Julai 1952 dan Kelantan dua bulan kemudiannya. Sehingga Disember 1952, PAS telah berjaya menubuhkan 16 buah cawangannya di Tanah Melayu dan Singapura. Setahun selepas penubuhannya, PAS mengadakan muktamarnya yang pertama di Madrasah Dairatul Maarif, Kepala Batas, Province Wellesley pada 3 dan 4 Januari 1953. Dalam muktamar itu, Haji Ahmad Fuad dilantik semula sebagai Yang Dipertua PAS.

KENAPA AHMAD FUAD LETAK JAWATAN?

Bagaimanapun menjelang bulan September 1953, Haji Ahmad Fuad meletakkan jawatannya dan menyertai Parti Negara yang ditubuhkan oleh Dato Onn Jaafar. Pada 28 Februari 1954, Dr. Haji Abbas Alias telah dilantik untuk memangku jawatan Yang Dipertua PAS yang dikosongkan oleh Haji Ahmad Fuad. Tugasnya sebagai doktor perubatan dalam perkhidmatan kerajaan tidak membenarkannya bergiat secara aktif dalam PAS dan politik.Namun begitu, di bawah kepimpinannya PAS telah mengalami beberapa perkembangan yang pesat khususnya di Pantai Timur. Program lawatan ke seluruh negeri Kelantan oleh Othman Abdullah selaku Ketua Pemuda PAS dan Mohd.Asri telah mendapat sambutan yang menggalakkan sehingga tertubuhnya cawangan parti di Pasir Mas, Kota Bahru dan Pas:

A) Apakah sebab sebenar Ahmad Fuad Melatkkan jawatan  agak samar dalam penerangan ini?

APAKAH CITA-CITA PAS?

PAS ditubuhkan untuk melaksanakan tuntutan menegakkan amar makruf dan nahyu munkar. Cita-cita ini tidak boleh dilaksanakan kecuali mempunyai kuasa politik atau pemerintahan. Dengan mempunyai kuasa politik dan melalui kerajaan sahaja yang boleh melaksanakan perintah dan larangan serta menguatkuasakan undang-undang Allah. Hal ini dilakukan oleh Rasulullah s.a.w yang melaksanakan tuntutan amar makruf dan nahyu munkar dengan sempurna ketika memegang kuasa di Madinah. Langkah ini wajib diikuti dengan ijmak para sahabat dan ulama yang muktabar. Sebagai sebuah harakah Islamiah, tidak memadai bagi PAS bergantung kepada ceramah dan kuliah semata-mata untuk melaksanakan tuntutan tersebut. la memerlukan kuasa bagi memastikan tuntutan Islam dapat dilaksanakan dengan sepenuhnya.

BENARKAH PAS MENCAMPUR-ADUKKAN POLITIK DAN AGAMA?

Adalah menjadi satu kewajiban kepada umat Islam berusaha untuk menegakkan masyarakat Islam yang tunduk kepada undang-undang Allah. Bertitik tolak daripada itu, PAS berusaha meneruskan perjuangan nabi untuk menyebarkan risalah dakwah dengan mengajak dan menyedarkan umat manusia tentang kedudukannya sebagai makhluk Allah serta tanggungjawabnya kepada khaliq. Seruan Pas itu adalah merentasi sempadan keturunan, agama dan batasan geografi sesuai dengan ajaran Islam yang bersifat sejagat. Islam adalah ‘Ad deen’ dan agama yang bersifat sejagat. Jadi, Islam harus diperjuangkan secara menyeluruh dan tidak seharus berlakunya pemisahan di antara agama dan politik.

APAKAH DASAR PERJUANGAN PAS?

Dasar perjuangan PAS ialah Islam. Islam yang diperjuangkan oleh PAS ialah Islam yang lengkap merangkumi semua perkara sama ada yang berkaitan dengan ibadah, politik, ekonomi, pendidikan, sosial, akhlak dan sebagainya. PAS memperjuangkan din wa daulah iaitu agama dan negara. PAS menerima konsep Islam secara keseluruhan sebagai satu cara hidup yang syumul bukannya secara tempelan dengan beriman separuh dan menolak yang sebahagian lagi. PAS menerima Islam secara keseluruhannya dan tidak dalam perkara yang berkaitan dengan solat, puasa, zakat dan haji semata-mata tetapi merangkumi penolakan terhadap judi, zina, rasuah dan sebarang bentuk kemungkaran yang lain.

APAKAH SUMBER RUJUKAN PAS?

Islam yang diperjuangkan oleh PAS adalah bersumberkan kepada al-Quran dan hadis. Risalah Islam yang dibawakan oleh PAS bukan merupakan rekaan para pemimpinnya tetapi adalah berlandaskan kepada apa yang telah diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w. Agama Islam tidak boleh disamakan dengan doktrin dan ideologi ciptaan manusia. la bersumberkan kepada wahyu Ilahi. Jadi, PAS berjuang dan bertindak berdasarkan kepada apa yang dibenarkan dan terkandung di dalam Islam.

APAKAH MATLAMAT YANG HENDAK DICAPAI OLEH PAS?

Sejak ditubuhkan PAS telah berusaha untuk memartabatkan Is¬lam. PAS sebagai sebuah parti politik dan dakwah yang mempunyai matlamat jangka panjang untuk melihat kemurnian Islam dapat direalisasikan, keadilan Islam dapat dihayati dan kecantikan Islam dapat dipraktikkan di dalam kehidupan umat manusia. Cita-cita dan perjuangan PAS ialah untuk menzahirkan Islam agar ia tidak berada di dalam lipatan sejarah dan kitab feqah atau hanya menjadi perbincangan yang bersifat akademik sahaja.

APAKAH PERKARA INI TERKANDUNG DALAM PERLEMBAGAAN PAS?

Dalam Perlembagaan PAS telah dinyatakan secara jelas mengenai perkara ini. PAS mempunyai tujuan untuk memperjuangkan wujudnya dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-¬hukumnya menuju keredaan Allah. Selain itu, PAS juga ditubuhkan dengan tujuan untuk mempertahankan kesucian Islam, kemerdekaan dan kedaulatan negara.Tujuan ini telah menjadi asas kepada perjuangan PAS daripada dahulu sehingga kini biarpun kepimpinannya telah bertukar ganti manakala cabaran dan situasi juga sering kali berubah.

BOLEHKAH PAS BEKERJASAMA DENGAN PARTI POLITIK DAN NGO?

PAS merupakan sebuah parti politik yang bersikap terbuka dan berpandangan jauh. PAS bukan merupakan sebuah parti yang mengamalkan dasar perjuangan yang sempit apatah lagi bersifat perkauman. PAS boleh bekerjasama dengan sesiapa sahaja selagi mana ia tidak bercanggah dengan nilai sejagat dan perjuangan Is¬lam. Sejak ditubuhkan, PAS telah mengadakan kerjasama dengan pelbagai pihak sama ada yang berupa parti politik, gerakan Islam atau pun pertubuhan bukan kerajaan. PAS pernah menyertai Barisan Nasional (BN) pada tahun 1974 sebelum mengambil keputusan untuk keluar daripada komponen itu pada tahun 1978.

APAKAH BENTUK PAKATAN LAIN YANG PERNAH DISERTAI PAS?

Kepimpinan PAS pernah mengadakan kerjasama dengan beberapa buah organisasi politik membentuk Harakah Keadilan Rakyat (HAK) dan mengadakan persefahaman dengan Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM), Parti Demokratik Sosialis, Parti Nasionalis Malaysia (NASMA) dan Majlis Perundingan Masyarakat Cina (CCC) bagi menghadapi Pilihan Raya Umum 1986. Kerjasama itu kemudiannya diteruskan di bawah kepimpinan Allaryarham Datuk Haji Fadzil selepas mengambil-alih jawatan Presiden PAS daripada Tuan Haji Yusuf Rawa. Kerjasama dengan Parti Melayu Semangat 46, Hamim dan Berjasa di dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) telah dibentuk pada tahun 1989 untuk menghadapi Pilihan Raya Umum 1990.

APAKAH HASIL DARIPADA KERJASAMA ITU?

Pakatan APU telah menyapu bersih semua kerusi yang dipertandingkan sama ada di peringkat Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kelantan. lni membolehkan PAS kembali berkuasa serta mendominasi politik Kelantan pada Pilihan Raya Umum 1990. Pada Pilihan Raya Umum 1999, PAS telah bekerjasama dengan Parti Keadilan Nasional (Keadilan), DAP dan PRM dalam Barisan Alternatif (BA). Kerjasama dan pakatan itu telah menamatkan penantian PAS selama 40 tahun untuk memerintah Terengganu. Malahan kerjasama itu juga telah menyaksikan pertambahan bilangan kerusi dan undi popularyang diperolehi oleh PAS di seluruh negara.

APAKAH YANG DIKATAKAN KEPIMPINAN ULAMA?

Kepimpinan ulama sebenarnya sudah bermula sejak awal PAS ditubuhkan. Cumanya istilah kepimpinan ulama hanya digunakan secara meluas pada tahun 1980an apabila berlakunya perubahan tampuk kepimpinan parti kepada golongan pemimpin yang berpendidikan agama. Kalau dahulu ulama sering dilabelkan sebagai tuan guru atau golongan ustaz yang mengajar di pondok, madrasah dan surau. Namun PAS telah mengangkat kedudukan ulama dan membuktikan betapa ulama juga mampu untuk mentadbir dan memerintah negera. Di bawah kepimpinan golongan ulama yang kini diterajui oleh Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, PAS telah muncul sebagai parti kedua terbesar di negara ini selepas UMNO dengan keahlian yang hampir mencecah satu juta orang. Malahan PAS juga menjadi satu-satunya parti di negara ini yang menjadikan Islam sebagai asas perlembagaan, dasar dan matlamat perjuangannya.

APAKAH ASAS PAS MELIBATKAN DIRI DALAM POLITIK PILIHANRAYA?

Penglibatan PAS dalam proses pilihanraya adalah bagi memenuhi tuntutan sistem demokrasi yang diamalkan di negara ini.Selain itu, penyertaan PAS di dalam pilihanraya ialah bertujuan untuk menawarkan alternatif dan memberikan kefahaman kepada rakyat negara ini terhadap dasar-dasar perjuangan Islam yang dibawanya. Kehadiran PAS tidak sekadar untuk merancakkan suasana pilihanraya tetapi dengan harapan untuk mencapai kemenangan bagi membuka laluan kepada perlaksanaan pemerintahan Islam. Dengan kata lain, PAS tidak pernah menjadikan kuasa dan jawatan sebagai matlamat perjuangannya tetapi hanya sebagai wasilah serta alat untuk membolehkan cita-cita Islam yang diperjuangkannya dapat dilaksanakan dalam masyarakat kita. PAS yakin bahawa sistem Islam dapat diterima oleh semua pihak sekira dasar-dasar yang dibawanya difahami dan dihayati dengan fikiran terbuka tanpa melibatkan kepentingan serta permainan emosi yang melampau.

APA ERTINYA MENYERTAI PAS?

PAS merupakan di antara parti yang paling lama bertapak di Ma¬laysia. Sepanjang penubuhannya selama lebih separuh abad, PAS telah berdepan pelbagai krisis dan cabaran di dalam perjuangan. Permasalahan dan liku-liku yang berduri yang dihadapinya adalah satu proses biasa dan merupakan suatu tribulasi di dalam perjuangan Islam. Di sebalik setiap krisis dan perpecahan mengandungi hikmah yang tersembunyi. Krisis yang melanda PAS tidak pernah melemahkan parti dan perjuangannya. Sebaliknya ia menjadikan kedudukan PAS bertambah kuat dan mantap dengan pertambahan bilangan keahlian yang sekarang sudah melebihi 800 ribu orang. Kebanyakan yang menyertai PAS adalah kerana mereka mencintai dan meminati perjuangan Islam serta yakin dengan dasar-dasar yang dibawakan oleh parti. Mereka menyertai PAS sebagai pernyataan sokongan dan mahu bersama-sama memberikan sumbangan mengiku kadar kemampuan untuk memenangkan Islam.

KENAPA ADA AHLI PAS KELUAR PARTI?

Namun dalam mana-mana perjuangan, sering kali wujud beberapa kelompok dan kalangan yang menyertai parti dengan sebab dan niat yang tertentu. Apabila hasrat mereka tidak tercapai, mereka bertindak keluar daripada parti dan menyertai parti lain atau menubuhkan partinya sendiri. Terdapat juga di kalangan mereka yang sudah lama menyertai PAS tetapi meninggalkan parti bila timbul perasaan tidak puas hati. Mereka tidak sahaja meninggalkan parti tetapi bertindak memburuk-burukkan parti yang pernah didokonginya selama berpuluh-puluh tahun. Tindakan golongan berkenaan menunjukkan mereka tidak ada keikhlasan di dalam perjuangan Islam yang menuntut pengorbanan, kesabaran dan kebijaksanaan di dalam menghadapi apa sahaja cabaran yang mendatang. Meninggalkan parti kerana tidak bersetuju dengan kepimpinan yang sedia ada bukan sahaja tidak akan menyelesaikan masalah tetapi akan menimbulkan masalah dan halangan yang lain yang akan menggagalkan perjuangan Islam. Perjuangan perlu diteruskan selama parti tidak terkeluar daripada landasan Islam.

BAGAIMANA PAS MENTARBIAH AHLINYA?

Terdapat juga di kalangan yang menyertai PAS dengan semangat perjuangan Islam yang berkobar-kobar. Mereka begitu fanatik dengan perjuangan dan ada kalanya keterlaluan di dalam tindak ¬tanduk. Namun selang beberapa ketika, semangat mereka menjadi luntur dan kendur begitu sahaja. Semasa mula-mula menyertai PAS mereka begitu aktif tetapi kemudiannya menjadi pasif. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk menjayakan sesuatu perjuangan. la harus dilandasi oleh ilmu pengetahuan dan pemahaman terhadap sejarah serta dasar perjuangan parti. Sebab itu, PAS sentiasa menekankan tentang kepentingan tarbiah dan majlis ilmu sama ada yang berbentuk ceramah, kuliah, forum, diskusi, dialog, seminar, konvensyen dan sebagainya.

BENARKAH PROGRAM PAS HANYA BERCERAMAH SAHAJA?

Ceramah hanya merupakan salah satu program penerangan yang diadakan oleh PAS. la menjadi alat dan wasilah untuk menyampaikan dasar dan sikap perjuangan parti kepada ahli-ahlinya dan masyarakat umum.PAS juga mengadakan berbagai-bagai majlis ilmu bertujuan untuk memberikan kesedaran, kefahaman, keinsafan dan pengetahuan berhubung dengan pelbagai perkara dan isu yang berlaku dalam kehidupan manusia. Majlis ilmu yang diadakan oleh PAS sentiasa menyeru manusia kembali ke jalan Allah di samping mendedahkan berbagai-bagai kepincangan, penyelewengan, kemungkaran, kemaksiatan dan kejahatan yang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu supaya mereka tidak terlibat di dalam perkara¬-perkara yang disebutkan itu. Sebagai alternatifnya, PAS telah mengemukakan jalan penyelesaian mengikut acuan Islam bagi mengatasi segala masalah yang diutarakan itu. Keikhlasan PAS di dalam membangunkan Islam telah terbukti nyata. PAS harus disokong dan didukung bersama-sama oleh semua ahlinya.

KESIMPULAN

Setiap umat Islam harus mempunyai cita-cita walaupun sedikit untuk menegakkan Islam. Mereka juga mempunyai kewajipan untuk menyampaikan Islam meskipun dengan sepatah perkataan. Kalau mereka tidak mampu sampaikan melalui tangan atau perbuatan, mereka boleh melakukannya melalui perkataan atau lisan. Jikalau masih tidak mampu maka mereka sekurang-kurangnya perlu mendoakan di dalam hati. Berdasarkan kepada cita-cita tersebut, PAS ditubuhkan sebagai wadah dan wasilah untuk umat Islam menzahirkan cita-cita tersebut dalam bentuk yang nyata. Oleh itu, tidak ada alasan kenapa umat Islam tidak boleh merealisasikan cita¬cita tersebut dalam sebuah negara yang berbagai kaum dan agama ini apatah lagi bagi bilangan orang Islam yang majoriti. Umat Islam mempunyai ruang yang seluas-luasnya untuk melibatkan diri dalam parti PAS. Mereka boleh membantu Islam dengan membantu PAS. PAS adalah parti Islam, matlamatnya Islam, pendokongnya orang Is¬lam dan asas perjuangannya jelas IsIam. Mari sama-sama sokong PAS

soalan :
A) Apakah DAP adalajh sebuah parti yang tidak bertentangan dengan  ajaran Islam , apakah DAP menyokong Islam dan mengiktirafkan serta mebenarkan  jika PAS mahu melaksankan Hudud dan juga negara Islam ?

b) Apakah  PKR juga parti yang memperjuangkan Islam yang menyokong seratus peratus perjuangan Islam ataua hanya  mahu memperjuangan seorang Individu yang terlepas kerusi Perdana Menteri  untuk mendapatkan kembali kerusi itu.

c) Kenapa Selangor sekutu PAS masih penuh dengan rumah urut dan perbuatan amal makruf mungkar ?

d) Kenapa Hasan Ali yang bertindak untuk melaksanakan hukum amal makruf mungkar ini adalah orang yang di cop sebagai tidak berdisplin dan disenaraikan untuk disigkir dan kini telah pun disingkir?


e) Apakah Anwar ibrahim seorang ulamak yuang boleh menjadi Bos kepada Nik Aziz  dan Hj Hadi Awang ?

f) Berapa ramai ahli DAP dan pemimpin DAP yang sudah masuk Islam yang ditarbiahkan oleh PAS dan berapa banyak  kerja mentarbiah yang dilakjukan oleh PAS dalam vceramah ceramah mereka?

Sunday, February 19, 2012

Mereka tutup mulut aku tapi mereka tak boleh melenturkan perjuangan aku

Mereka tutup mulut aku dengan membuat laporan kepada FB kononnya  FB aku tidak terjaga dan ganas dll. Tapi mereka tidak akan dapat menutup mulut aku yang sebenar. serangan aku terhadap pemimpin mereka kebelakangan ini mungkin membuat mereka terpaksa menggunakan apa juga pengaruh untuk menutup FB aku. namun mereka lupa perjuangan aku tidak akan terhenti, aku akan menumpukan kepada blog ini pula kerana punya masa untuk melakukannya sekarang setelah FB aku ditutup. Tapi jangan lupa aku masih punya FB TepakBersulam Group yang kurang hanya saratus lebih saja untuk menjadi 12 ribu ahli.Dan aku masih mempunyai blog ini. sila join FB baru aku juga http://www.facebook.com/profile.php?id=100002859700383&ref=tn_tnmn

Friday, February 17, 2012

Akhbar Israel Puji The Future PM Anwar Ibrahim

Akhbar terkemuka Israel, The Jerusalem Post menerusi penulisnya, Michael Ordman menyambut baik sokongan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap segala usaha yang dapat menjamin keselamatan negara haram itu.
 
Ordman yang diiktiraf pemikirannya oleh Jerusalem Post kerana prihatin terhadap teknologi bagi menjamin kelangsungan Israel berkata, beliau secara peribadi gembira dengan kenyataan yang dibuat Ketua Pembangkang itu.

"Dari segi politik dunia, secara peribadi saya suka dengan berita bahawa Ketua Pembangkang Malaysia mengiktiraf Israel ketika ditanya sama ada Anwar bersedia membuka hubungan diplomatik dengan Israel," katanya.

Beliau berkata demikian sebagaimana dipetik dalam entri terbarunya bertajuk We have lift-off yang ditulis pada 6 Februari lalu, di laman web Jerusalem Post, http://blogs.jpost.com
.
Ini bukan kali pertama 'lidah' Israel itu memuji Anwar kerana pada 20 Mac 2008, akhbar sama menerusi rencana bertajuk Anwar Ibrahim: Malaysia's Future Prime Minister?' turut menyanjung Ketua Pembangkang tersebut.

Pada 26 Januari lalu, akhbar The Wall Street Journal menyiarkan kenyataan kontroversi Anwar yang menyokong keselamatan Israel apabila berkata: "Saya menyokong semua usaha untuk menjaga keselamatan negara Israel."

Kenyataan itu mendapat kecaman pelbagai pihak tetapi Anwar menegaskan pendirian tersebut dibuat berdasarkan penyelesaian dua negara dalam isu Israel-Palestin, konsep yang ditentang Pas dan majoriti umat Islam.

Monday, February 13, 2012

Nik Aziz sudah tenguk gambar bogel Elizebeth Wong terbaru?

Nik Aziz sudah tenguk atau belum gambar bogel terbaru ADUN Pakatan Rakyat yang sebumbung dan seperjuangann dengan PAS. Kalau sudah tenguk apa , Nik Aziz kata, hah. tak kan keras aja kote tenguk dan berkata tembam?

Kenapa Nik Aziz tidak desak Elizebeth letak jawatan , apakah PAS  sebenarnya menghalalkan perbuatan ini berlaku dan kenapa  PR melalui PKR , membiayai  kekasih Elizebeth Wong si Helmi lari tinggal di Indonesia. Hanya yang berusia 18 tahun ke atas saja boleh lihat gambar ini sila klik di sini

Saturday, February 11, 2012

RAJA PETRA CABAR KEDUA-DUA PENYANGAK PASIR SAMANNYA?

Dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor, Shuhaimi Shafie dan Amiruddin Shari dicabar menyaman pengendali portal berita Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin sekiranya dakwaan pembabitan mereka dalam skandal rasuah pasir di negeri itu tidak benar.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Selayang, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, tindakan tersebut perlu dilakukan segera bagi membuktikan kedua-dua wakil rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu tidak terlibat sekali gus membersihkan integriti dan nama baik mereka.

“Shuhaimi yang suatu ketika dahulu lantang bersuara dalam isu rasuah pasir di Selangor perlu tampil membela diri dengan memberi penjelasan bagi menafikan penglibatan beliau dalam isu tersebut.

“Ini sekali gus dapat membersihkan nama beliau selaku pemimpin masyarakat, bukan mengalih perhatian rakyat dengan menghentam Raja Petra di dalam blognya.

“Saya juga ingin menasihatkan Amiruddin supaya tidak membuat sindrom sepi atau membisu. Beliau perlu berani ke depan membuat kenyataan bagi membersihkan keadaan, bukannya menghilangkan diri,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Wednesday, February 8, 2012

PAS Negeri Sembilan Gersang Isu Mahu Cari Penyokong

PAS Negeri Sembilan ketandusan  isu untuk menarik  penyokong dan mereka tahu lebih ramai lagi  rakyat yang akan terus menyokong BN terutama sekali Perdaja Menteri akan melawat Negeri Sembilan pada 10 hb Feb ini. Isu Hasan Ali juga membuat rakyat sudah mula  meluat dengan PAS. Banyak ceramah PAS gagal untuk menarik minat pendengar dan banyak ceramah PAS yang hanya  melihat Taufek dan Chegu Bard bercakap dengan kerusi kosong sahaja.

ADUN Paroi , Sdr Taufek yang hanya menghitung hari sahaja untuk dihalau oleh pengundi DUN Paroi membuat laporan polis yang kononnya mereka diugut oleh 30 orang ahli UMNO pada petang mereka mahu mengadakan ceramah di Kuala Sawah. Kuala Sawah adalah kampung  saya.

Taufek , kena ugut atau  sudah tahu akan bercakap dengan kerusi lagi. Tak ada siaa sebenarnya yang mahu mengugut ceramah PAS, Orang UMNO tahu  ceramah PAS tidak mendapat sambutan. Berapa banyak kali  PAS dan PKR adakan ceramah  di Rantau , sebelah rumah MB lagi. Tidak siapa pun yang menghalang dan mengugut.

Dengar khabar  ceramah ini sebenarnya ceramah haram tidak ada permit dan ianya  dilakukan di tanah persendirian dan tuan rumah telah membuat aduan. cari lah cara lain Taufek untuk tarik penyokong. malu ma....

Saturday, February 4, 2012

Korang yang sokong DAP terutama Melayu - chu.. baca ini dan sedar lah diri

Isu perkauman dalam pilihan raya 1969

Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai (Bumiputera) dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan kepada ahli-ahli politik yang ingin mendapatkan faedah dalam pilihanraya.
Pada pilihanraya umum 1969 Parti Perikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC) telah gagal memperolehi majoriti 2/3 diparlimen, walaupun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Hal ini disifatkan oleh parti pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi yang dimenanginya dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.

Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi.

Pihak pembangkang yang memperoleh pencapaian gemilang dalam pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka pada 11 Mei 1969. Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk menimbulkan isu perkauman. Malah terdapat segelintir pengikut perarakan (identiti mereka tidak dapat diketahui) telah mengeluarkan slogan-slogan sensitif berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di mana kaum Cina berarak menerusi kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga mendorong kepada kejadian tersebut.[1]. Pihak pembangkang yang sebahagian besar darinya kaum Cina dari Democratic Action Party dan Gerakan yang menang, mendapatkan permit polis bagi perarakan kemenangan melalui jalan yang ditetapkan di Kuala Lumpur. Bagaimanapun perarakan melencong dari laluan yang ditetapkan dan melalui kawasan Melayu Kampung Baru, menyorak penduduk di situ.[2] Sesetengah penunjuk perasaan membawa penyapu, kemudiannya dikatakan sebagai simbol menyapu keluar orang Melayu dari Kuala Lumpur, sementara yang lain meneriak slogan mengenai tengelamnya kapal Perikatan — the coalition's logo.[3] Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum Parti Gerakan mengeluarkan kenyataan meminta maaf pada 13 May di atas kelakuan penyokong mereka. Menteri besar Selangor, Dato' Harun Idris telah mengumumkan bahawa perarakan balas meraikan kemenangan UMNO akan dijalankan pada pukul 7.30 malam, 13 Mei 1969.

Pembangkang meraikan kemenangan

Peristiwa ini berlaku berikutan pengumuman keputusan Pilihanraya Umum pada 10 Mei 1969.
Dr. Tan Chee Khoon dari parti Gerakan telah menang besar di kawasan Batu, Selangor. Beliau minta kebenaran polis untuk berarak meraikan kemenangan parti tersebut di Selangor yang menyaksikan 50:50 di Selangor. Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan hingga ke Jalan Campbell dan Jalan Hale dan menuju ke Kampung Baru. Sedangkan di Kampung Baru, diduduki lebih 30,000 orang Melayu yang menjadi kubu UMNO, berasa terancam dengan kemenangan pihak pembangkang. Di sini letaknya rumah Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato' Harun Idris.
Dikatakan kaum Cina yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Ada pula pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu ('menyingkir') orang-orang Melayu ke laut. Dalam masyarakat Melayu, penyapu mempunyai konotasi yang negatif (sial). Ada yang mencaci dan meludah dari atas lori ke arah orang Melayu di tepi-tepi jalan.

Perarakan kematian Cina

Akibat daripada rusuhan maut tersebut, kesesakan jalanraya turut berlaku.
Di Jinjang, Kepong, kematian seorang Cina akibat sakit tua diarak sepanjang jalan dengan kebenaran polis. Namun perarakan kematian bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan raya dengan menghina Melayu.
Pada hari Selasa 13 Mei, Yeoh Tech Chye selaku Presiden Gerakan memohon maaf di atas ketelanjuran ahli-ahlinya melakukan kebiadapan semasa perarakan. Yeoh menang besar di kawasan Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Tapi permohonan maaf sudah terlambat.

Rumah Menteri Besar Selangor

UMNO telah mengadakan perarakan balas pada pagi 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa ini. Hal ini adalah kerana perasaan emosi yang tinggi dan kurangnya kawalan dari kedua-dua pihak. Perarakan ini tidak dirancang.
Orang Melayu berkumpul di rumah Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda Abdul Aziz di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Dato' Harun Idris selaku Menteri Besar Selangor ketika itu cuba mententeramkan keadaan. Rupa-rupanya, mereka yang berkumpul telah membawa senjata pedang dan parang panjang dan hanya menunggu arahan daripada Dato' Harun Idris untuk mengamuk. [perlu rujukan]
Ketika berkumpul, cerita-cerita tentang kebiadapan ahli parti Gerakan tersebar dan meluap-luap. Jam 3.00 petang datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak, hanya dua kilometer dari rumah Menteri Besar Selangor. Terdapat cerita-cerita lain mengenai seorang wanita mengandung dibunuh dan kandungannya dikeluarkan dari perut dengan menggunakan besi penggantung daging babi.Sebelum menghembuskan nafas terakhir wanita tersebut sempat memasukkan semula janin yang terkeluar itu ke dalam perutnya.

4.00 petang dua penunggang motosikal Cina yang melalui Jalan Kampung Baru telah dipancung. Sebuah van membawa rokok dibakar dan pemandunya dibunuh. Pemuda-pemuda Cina yang dikatakan dari PKM dan kongsi-kongsi gelap telah bertindak balas. Mereka membunuh orang-orang Melayu di sekitar Kuala Lumpur. Rupa-rupanya orang Cina dan pemuda Cina ini lengkap dengan pelbagai senjata besi, tombak dan lembing berparang di hujung seperti dalam filem lama Cina.

Cerita-cerita seperti ini yang tidak diketahui sama ada benar atau tidak telah menyemarakkan lagi api permusuhan di antara Melayu dan Cina. Rusuhan besar terjadi. Perintah darurat dikeluarkan, semua orang tidak dibenarkan keluar dari rumah. Pasukan polis berkawal di sekitar Kuala Lumpur. Tentera dari Rejimen Renjer lebih awal dikerahkan menjaga keselamatan sekitar Kuala Lumpur.

Rejimen Renjer

Anggota FRU semasa rusuhan 13 Mei berlaku.
Pasukan FRU di keluarkan dari Kampung Baru dan askar dari Rejimen Renjer ambil alih. Malangnya pasukan ini terdiri dari orang-orang Melayu, Iban, Cina,India, Sikh, Gurkha dan lain-lain turut menembak orang-orang Melayu dan ini menyebabkan kemarahan orang Melayu semakin meluap-luap. Menurut laporan, ketua pasukan Rejimen Renjer dikatakan berbangsa Cina.
Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru dan yang lain-lain mengamuk merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer. Beberapa das turut ditujukan ke arah rumah Menteri Besar Selangor.

[sunting] Askar Melayu

Akhirnya Regimen Renjer dikeluarkan dan digantikan dengan Askar Melayu. Beberapa bangunan rumah kedai di sekitar Kampung Baru, Jalan Tuanku Abdul Rahman masih terus terbakar. Pentadbiran diambil-alih oleh Askar Melayu. Malangnya beberapa askar Askar Melayu turut masuk ke kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana. Malah ada askar melayu yang menembak ke atas rumah kedai orang Cina kerana kononnya mereka telah membaling botol ke arah askar melayu tersebut. Ada yang berkata askar tersebut berpakaian preman.
Ramai orang Cina dibunuh dan dicampakkan ke dalam lombong bijih timah di Sungai Klang berhampiran lorong Tiong Nam, Chow Kit. Konon ada rakaman televisyen oleh pemberita dari BBC dan Australia, beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan di tepi lombong dan dibunuh. Bagaimanapun, sehingga sekarang, tiada bukti yang diedarkan mengenai rakaman ini.

Panggung Odeon

Pemuda-pemuda Cina telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung. Penonton Melayu di panggung tersebut langsung tidak tahu membaca tulisan bahasa cina. Kesan daripada itu, pemuda-pemuda cina tersebut telah menyerbu masuk ke dalam panggung dan menyerang dan menyembelih penonton yang ada dan membakar pawagam tersebut. Hampir semua penonton di dalam panggung tersebut mati di dalam keadaan yang sangat mengerikan. Ini termasuklah dua orang Askar Melayu yang tinggal di Sungai Ramal, Kajang. Manakala di pasar pula askar melayu telah menembak orang cina yang melanggar perintah berkurung dengan kereta perisai mereka. Di lebuh raya persekutuan pula, penduduk melayu Kampung Kerinchi telah membuang pasu di atas lebuhraya tersebut dan mengakibatkan kesesakan lalulintas dan kemalangan. Pemilik kereta berbangsa cina ditetak dan dibunuh. Seluruh keluarga peniaga cina yang menjual bunga berdekatan habis dibunuh. Di lapangan terbang Sungai Besi waktu itu yang merupakan lapangan terbang antarabangsa, askar melayu telah menembak orang Cina yang baru balik dari luar negeri dengan tanggapan bahawa mereka melanggar perintah berkurung.
Pemuda yang bernama Rahim Desa bersama seorang kawannya yang berjawatan kapten ketika itu yang tinggal di Kuala Lumpur yang turut menonton wayang di Odeon terkena tetakan di kepala dan berpura-pura mati. Beliau masih hidup hingga sekarang. Sementara Mohd Radzi mengalami pengalaman yang sama di Pawagam Federal, Jalan Chow kit, Kuala Lumpur ketika menonton filem The Came To Rob Las Vegas arahan antonio Isasi Isasmendi.

Abdul Rafai Alias bersama rakan-rakannya dari Semenyih yang datang ke Kuala Lumpur turut terperangkap dan terkejut dengan rusuhan kaum yang tidak disangka-sangka pada 13 Mei itu. Beliau turut melangkah-langkah mayat mereka yang telah terbunuh di atas jalan.

Khabar angin mengatakan Tentera Sabil dari Sungai Manik hendak datang ke Kampung Baru tetapi tersekat. Begitu juga dengan Tentera Selempang Merah dari Muar dan Batu Pahat tersekat dan disekat oleh polis di Balai Polis Kajang dan Cheras.

Ada 4 kiyai di sekitar Kampung Baru mengedarkan air jampi dan tangkal penebat, iaitu ilmu kebal dengan harga yang agak mahal. Sesiapa yang memakainya menjadi kebal dan boleh terbang. Apa yang pasti, Askar Melayu juga telah menyelamatkan orang Melayu di Kampung Baru ketika itu. Mungkin juga ramai yang pernah mendengar kisah parang terbang yang terbang di Kampung Cheras Baru dan penggal kepala orang Cina.

Namun rusuhan kaum tidak terjadi di Kelantan, Terengganu dan Pahang. Di Perak, Kedah, Pulau Pinang serta Perlis tiada sebarang pergaduhan. Negeri Johor dan Negeri Sembilan juga tidak terjadi apa-apa kerana telah diberi amaran oleh PKM. Cuma ada sedikit kekecohan di Melaka. Di Betong ada tembakan dilepaskan oleh PKM dan mereka memberi amaran jika askar melayu menembak orang cina, mereka akan memberi senjata api kepada orang cina.

Ada yang menyifatkan pergaduhan ini sebenarnya adalah pergaduhan "politik" Datuk Harun dengan sokongan Tun Razak yang tidak berpuas hati dengan Tunku Abdul Rahman bukannya perkauman kerana pemimpin cina Parti Perikatan seperti, Tan Siew Sin, Ong Yoke Lin telah "lari" bersama dengan Tunku Abdul Rahman ke Cameron Highlands. Sebelum peristiwa itu masyarakat Melayu dan Cina boleh hidup dalam keadaan yang harmoni. Seperti dinyatakan pergaduhan tidak belaku di negeri seperti Kelantan, Pahang dan Kedah. Jika ia merupakan isu perkauman, pastinya pada hari itu orang cina dan melayu akan berbunuhan sesama sendiri di negeri tersebut seperti di selatan thai.

Persepsi

Kalangan orang melayu mempunyai pandangan yang negatif terhadap kaum cina yang dilihat sebagai tidak mengenang budi dengan taraf kerakyatan yang diberikan pada mereka pasca kemerdekaan. Persepsi negatif masyarat Melayu terhadap kaum Cina juga berlaku kerana orang Cina merupakan majoriti menganggotai pasukan Bintang Tiga yang ingin menjadikan negara ini sebagai negara komunis berpaksikan negara komunis China.
Pada tahun 2007, satu buku — May 13: Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969 yang ditulis oleh akademik, bekas ahli Democratic Action Party, dan bekas ahli parlimen Kua Kia Soong — telah diterbit oleh Suaram. Berdasarkan dokumen yang baru 'declassified' di pejabat maklumat awam London, buku tersebut mengatakan bahawa rusuhan tersebut bukannya disebabkan parti pembangkang sepertimana cerita rasmi yang diberikan, tetapi rusuhan tersebut dimulakan oleh "ascendent state capitalist class" di UMNO sebagai 'coup d'etat' untuk menumbangkan Tunku Abdul Rahman.[4]

Friday, February 3, 2012

Artis bodoh kutuk pakatan rakyat - kata Oh Bulan - artis bodoh atau oh bulan yang bodoh ???

Sebuah video berjudul ‘Artis bodoh kutuk pakatan rakyat‘ yang menampilkan Shaheizy Sam, Osman Kering & Faizal Hussein telah menjadi viral di sejak di-uploadkan ke laman Youtube, semalam. Video berdurasi 5:27 minit ini memaparkan pandangan Shaheizy Sam & Osman Kering mengenai isu perhimpunan Bersih yang menjadi polemik politik sekitar Julai, tahun lalu.


Shaheizy Sam Dikritik ‘Bodoh’ Bercerita Tentang Politik
am Bersih?”

Sam Shaheizy membalas, “Of course, dijatuhkan hukum haram lah. Tapi kalau tujuan perhimpunan mereka untuk menyuarakan suatu benda yang elok, sudah tentu kerajaan kita takkan jatuhkan benda tu sebagai haramlah. Saya sendiri pun tak paham apa yang ingin dibersihkan. Sam dah selesa dengan apa yang ada sekarang walaupun ada kekotoran yang kecil, tetapi Sam rasa ia dah cukup bersih untuk Sam. Siapa atau di mana sahaja selagi ianya ditadbir oleh manusia, pasti ada kelemahan & kesilapan mereka sendiri. Manusia ni tidak sempurna, tapi selagi Sam merasa mereka boleh mentadbir negara kita dengan sebaik-baiknya seperti mana yang Sam berada sekarang ni, itu Sam rasa dh cukup bersih untuk Sam.

Osman Kering
pula memberikan pendapat, “Bagi saya mereka yang terlibat dengan perhimpunan haram itu adalah mereka yang tak tau apa pun. Mungkin mereka diupah atau sukarela terlibat dr awal. Tetapi bagi saya kebanyakan orang yang mengambil bahagian adalah orang yang sekadar ikut-ikutan. Penampilan mereka tidak menggambarkan orang yang ada pendirian. Mereka hanya ikut-ikutan tetapi tidak tahu apa-apa. Datuk Ambiga adalah peguam bela kes murtad. Ini adalah makhluk-makhluk yang ingin menjahanamkan negara & tidak ada arah tujuan. Manusia seperti ini harus dijauhkan dan jangan diambil kira apa pandangan mereka.

Faizal Hussein turut menambah, “Kita harus berfikir secara terbuka, jangan cepat melatah & cepat mempercayai orang-orang yang cuba menghuru-harakan Malaysia. Kita boleh berfikir & ada hak untuk mengundi bagi menentukan kerajaan kita sendiri. Kita tak seharusnya berfikir untuk menukar kerajaan tetapi kita hanya perlu membaik pulih sistem yg sedia ada.

Bagaimanapun, respon mereka bertiga sebagai rakyat Malaysia yang mengamalkan demokrasi dan kebebasan suara telah disalah tafsir oleh pihak tertentu. Pada pandangan anda, adakah mereka bodoh seperti yang didakwa oleh pihak tersebut? Ya atau tidak? -
petikan ohbulan.com

Nak tanya oh bulan , sapa yg sebenarnya kata dia bodoh, oh bulan ke siapa ??? hari tuh beria ia ko sokong Azwan , oh bulan hoi..ko dah datang bulan ker???

Thursday, February 2, 2012

PANAS : TERBARU - BUNTUT ANUAR PULA KENA TIBAI NGAN LELAKI INDIA



DAH NAK JADI SAMI PULAK MAMAT NI . TERUK BETUL KEADILAN INI SANGGUP MASUK AGAMA LAIN PASAL UNDI. NUAR NI ISLAM KE APA EK.... AKU INGAT DIA NI TAK TAKUT TUHAN LAH...TUH SEBAB DIA MCAM NI , MEMANGAH DAJA TELAH DILAIHRKAN' KORANG TGK LAH SENDIRI.

Rafizi Ramli kena Lanyak ngan KJ di London ( debat KJ - Rafizi)


Projek Amanat Negara, yang kini dalam edisi 9, boleh dikatakan permulaan yang sempurna hingga 2012. Sesyen di korporat, hak-hak manusia, dan agama adalah mata-pembuka dan sangat memberi penerangan untuk orang ramai seramai 300 orang pelajar Malaysia. Mereka kekuatan acara ini.

Ada juga yang kata amat merugikan apabila rakyat Malaysia di rumah terlepas di dalam program perbahasan yang meriah, merangsang dan menarik ini kerana ia adalah wacana intelektual untuk semua.

Tiada kata-kata kasar, panggilan gelaran-gelaran atipikal yang biasa kedengaran di parlimen Dewan Rakyat.

Ada juga yang mahukan perdebatan antara Khairy dan Rafizi, perlu direplikasikan di Malaysia.

Khairy adalah produk-produk Universiti Inggeris dan menonjolkan sikap yang matang, dihadapan orang ramai yang bersemangat terhadap pemimpin pemuda Umno ini, telah membuktikan kepada barisan lama di dalam Umno bahawa perdebatan awam adalah sihat dan tidak perlu ditakuti. Walaupun ia tidak sehingga taraf Mitt Romney dan Newt Gingrich, bagi Malaysia, ia adalah percubaan pertama yang sangat cemerlang.

Satu lagi pencapaian bersejarah kira-kira orang ramai. Biasanya, sesi Q & A ditakuti kerana mereka menghasilkan sukar, dan kadang-kadang berat sebelah soalan, tetapi tidak pada acara ini.

Soalan dari lantai neutral lagi kritikal, di mana anda dapat melihat bahawa minda yang datang dari latar belakang yang berbeza, penjajaran politik dan kepercayaan politik.

Dewan hampir penuh dari awal pagi, dengan hanya satu jurang di antara yang lebih daripada yang dipenuhi oleh rehat tengah hari, satu lagi bukti semangat yang ditunjukkan oleh rakan-rakan pelajar Malaysia di UK dan Eire.

Rafizi Ramli kelihatan seperti ala-ala lelaki gay dalam sweater biru berdiri di sebelah kiri. Khairy di sebelah yang satu lagi kelihatan pintar dengan sut kemas bagaikan gaya seorang usahawan. Tinggi dan gelap. Jika anda mengikuti politik Malaysia, anda akan tahu bahawa kod pakaian masing-masing tidak lebih daripada untuk mencerminkan gaya individu mereka sendiri.

Ramai yang biasa dengan ceramah Khairy sebelum ini berpendapat bahawa dia mungkin akan menjadi pemidato yang lebih baik dalam kedua-dua bahasa Melayu dan Inggeris, dan merasa ragu-ragu jika Rafizi dapat menandingi kemahiran berdebat pemimpin Pemuda Umno ini.

Debat itu berdasarkan soalan ini sangat kritikal, 'Adakah anda berfikir bahawa Malaysia berada di landasan yang betul dalam mencapai Wawasan 2020?'

Pembuka adalah petanda yang sebenar di mana perdebatan adalah tajuk. Selain daripada bahagian teknikal yang berkata apa yang pertama disebabkan untuk menghidupkan perbahasan, yang rawak, kedua-dua yang disebut kepentingan Wawasan 2020 kepada generasi mereka dan generasi penonton, memberikan kredit kepada Dr Mahathir Mohamad yang direkayasa.

Kedua-dua, walaupun daripada pihak-pihak yang berlainan, mengakui bahawa sasaran awal ekonomi Wawasan 2020 adalah satu tugas yang mustahil untuk mencapai dalam iklim ekonomi ini. Kedua-dua juga bercakap tentang perpaduan di mana mereka menekankan keperluan untuk meminda Akta perpaduan dalam masyarakat kita. Disamping itu, mereka juga kekal optimistik dan yang disebut kredit kepada rakyat Malaysia untuk berdaya tahan dan mampu membawa negara kita ke tahap yang seterusnya.

Secara individu, Rafizi seperti biasa dirinya yang halus dan lembut, semasa menggunakan fakta yang berkaitan minimum dengan jelas menghantar mesej merentasi dengan cara yang mudah difahami, walaupun anda hanya orang biasa.

Beliau menekankan titik masyarakat satu yang adil, yang kita adalah tajuk dari, di mana pendapatan antara kelas dalam masyarakat adalah menjadi semakin luas di mana di atas 20 peratus memiliki 51 peratus daripada kekayaan negara kita dan di bawah 40 peratus masyarakat hanya memiliki sekitar 21 peratus daripada kekayaan.

Khairy Sebaliknya, dihantar pulang mesej yang jelas dengan beberapa petanda ekonomi untuk membuktikan bahawa dasar kerajaan membantu ekonomi kita. Beliau juga berkata bahawa walaupun ia adalah mustahil untuk mencapai Wawasan 2020, kita perlu recalibrate sasaran kita dalam iklim ekonomi ini.

Rajah pengurangan kemiskinan tegar, peningkatan dalam indeks pembangunan manusia, peratusan FDI serta kejayaan penerbitan bon Sukuk 10bn Malaysia yang disebut dalam ucapan perasmian beliau untuk menyokong hujahnya.

Kedua-dua mereka yang besar dengan cara mereka sendiri tetapi untuk mengatakan bahawa 'Khairy terpesona melalui fakta dan nombor satu kesilapan atau satu percubaan yang sengaja untuk mengelirukan penonton' adalah tuntutan yang tidak masuk akal. Ada yang tidak mungkin akan telah dapat berhubungan dengan, tetapi ia adalah satu penghinaan kepada menyamakan orang ramai, penuh minda cerah Malaysia yang belajar kursus yang mencabar di universiti-universiti baik di luar negara, dengan 'purata berjuang rakyat Malaysia yang tidak boleh dikaitkan dengan statistik ini penting.
tQ BRO JINGGIO

DARI AAKJ.COM

Blog Archive

Share It

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts